Purwarupa Framework Aplikasi Desktop Menggunakan Teknologi Web

https://doi.org/10.22146/ijccs.6637

Firmansyah Adiputra(1*), Khabib Mustofa(2)

(1) 
(2) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstrak

Aplikasi desktop adalah aplikasi yang berjalan lokal dalam lingkungan desktop dan hanya dapat diakses oleh pengguna desktop. Ini berbeda dengan aplikasi web yang dapat diakses dari manapun melalui jaringan. Namun tidak seperti halnya aplikasi desktop, aplikasi web yang berjalan di atas web browser tidak dapat berintegrasi dengan aplikasi desktop yang berjalan pada sisi klien.

Dalam penelitian ini dibangun purwarupa framework yang diberi nama HAF (Hybrid Application Framework). HAF digunakan untuk mengembangkan dan mengeksekusi jenis aplikasi desktop baru yang diberi nama HyApp (Hybrid Application). Melalui HAF, HyApp dibangun menggunakan teknologi web dan dapat diakses secara lokal maupun melalui jaringan. Saat diakses secara lokal, walaupun dikembangkan dengan teknologi web, HyApp dapat berkomunikasi dengan aplikasi desktop lainnya. Selain itu, melalui API yang disediakan oleh HAF, HyApp akan dapat menerapkan perilaku yang berbeda berdasarkan modus pengaksesan yang dilakukannya.

 

Kata kunci—framework, aplikasi desktop, aplikasi web

 

 

 

 

Abstract

Desktop application is an application that runs locally in a desktop environment and can be accessed only by desktop users. It differs from web application which can be accessed from anywhere through networks. But unlike desktop applications, web applications cannot integrate nicely with desktop applications from where it is accessed.

This research developes a prototype of framework which is named HAF (Hybrid Application Framework). HAF is used for developing and executing a new type of desktop application, named HyApp (Hybrid Application). Through HAF, HyApp is built using web technologies and can be accessed either locally or from networks. When accessed locally, even though it is built using web technologies, it still can communicate with other desktop applications. Also by using APIs provided by HAF, HyApp is capable to behave differently based on whether it is accessed locally or remotely.

 

Keywordsframework, desktop applications, web applications


Full Text:

PDF



DOI: https://doi.org/10.22146/ijccs.6637

Article Metrics

Abstract views : 4236 | views : 2862

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 IJCCS - Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Copyright of :
IJCCS (Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems)
ISSN 1978-1520 (print); ISSN 2460-7258 (online)
is a scientific journal the results of Computing
and Cybernetics Systems
A publication of IndoCEISS.
Gedung S1 Ruang 416 FMIPA UGM, Sekip Utara, Yogyakarta 55281
Fax: +62274 555133
email:ijccs.mipa@ugm.ac.id | http://jurnal.ugm.ac.id/ijccs



View My Stats1
View My Stats2