The Role of Online Food Delivery Services in the Competitiveness of the Yogyakarta Culinary Industry during the Covid-19 Pandemic
Dariya Nawar Salma(1*), Rini Rachmawati(2)
(1) 
(2) Department of Development Geography, Faculty of Geography, Gadjah Mada University, Yogyakarta, Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Akbar, M., Satoto, K. I., & Isnanto, R. (2014). PEMBUATAN APLIKASI LAYANAN PESAN ANTAR MAKANAN PADA SISTEM OPERASI ANDROID. Transmisi, 16(4). https://doi.org/10.12777/transmisi.16.4.170-174
Bagaskoro. (2009). Pengantar Teknologi Informatika dan Komunikasi Data. Sleman: DEEPUBLISH
Bintarto, R & Hadisumarmo, S. (1979). Metode Analisa Geografi. Jakarta: LP3ES
Bintarto, R. (1988). Geografi, Ilmu dan Aplikasinya: Sebuah Informasi. Majalah Geografi Indonesia. Hal. 63-67
Candra, S., Ayudina, M., & Arashi, M. A. (2021). The Impact of Online Food Applications during the Covid-19 Pandemic. International Journal of Technology. https://doi.org/10.14716/ijtech.v12i3.4195
Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: PT. Pustaka Pelajar.
Daeng, I. T. M., Mewengkang, N. ., & Kalesaran, E. R. (2017). Penggunaan Smartphone Dalam Menunjang Aktivitas Perkuliahan Oleh Mahasiswa Fispol Unsrat Manado Oleh. E-Journal “Acta Diurna,” 6(1).
Gal, A.N. (2010). Competitiveness of Small Medium Sized Enterprises-a Possibe Analytical Framework. HEJ: ECO-100115-A
Gojek.com. Tentang Gofood. Diakases pada 17 September (2020) dari https://www.gojek.com/gofood/business/
Gojek.com. Semangat Baru Gojek. Diakses pada 17 September 2020 dari https://www.gojek.com/about/
Grab.com. Semua Bermula dari Sebuah Pertanyaan. Diakses pada 17 September 2020 dari https://www.grab.com/id/brand-story/
Huberman, A & Miles. (1984). Analisis Data Kualitatif. Terjemahan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi.1992. Jakarta: Universitas Indonesia
Indraswarri, A., & Kusuma, H. (2018). Analisa Pemanfaatan Aplikasi Go-Food Bagi Pendapatan Pemilik Usaha Rumah Makan Di Kelurahan Sawojajar Kota Malang. Jurnal Ilmu Ekonomi, 2.
Ištvanić, M., Milić, D. C., & Krpić, Z. (2017). Digital marketing in the business environment. International Journal of Electrical and Computer Engineering Systems, 8(2). https://doi.org/10.32985/ijeces.8.2.4
Jogiyanto H.M. (2004). Analisis dan Desain Sistem Informasi. Penerbit Andi, Edisi Kedua, Yogyakarta
Kale, S. A. (2020). Study of Online Food Delivery Services in-Covid-19 Period. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, (6).
Kasemin, Kasiyanto. (2015). Agresi Perkembangan Teknologi Informasi. Jakarta: Prenada Media
Luciana, M., & Aldi, B. E. (2018). ANALISIS DAYA SAING INDUSTRI KREATIF (Studi Kasus Di DKI Jakarta). JURNAL ILMU EKONOMI & SOSIAL, 9(1). https://doi.org/10.35724/jies.v9i1.729
Mamik. (2015). Metodologi Kualitatif. Sidoarjo: Zifatama Publisher
Matthews, John A. & Herbert, David T. (2008). Geography: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press
McKeown, P. (2001). Information Technology dan The Networked. Orlando: Economy, Harcourt
Mesenbourg, Thomas L. (2001). Measuring The Digital Economy. United States Bureau of the Census
Moore, P. (2003). Environment of e-learning. UNESCO
Nenny. (2008). Industri Kreatif. Jurnal Ekonomi, 13(3)
Morrison Paul, C. J. (2002). Supply and demand-driven spillovers and productivity growth. Japan and the World Economy, 14(3). https://doi.org/10.1016/S0922-1425(02)00007-5
Porter, M. E. (2006). Versenystrat´egia. Akad´emiai Kiad´o: Budapest
Rahmana, A. (2009). Peranan Teknologi Informasi Dalam Peningkatan Daya Saing Usaha Kecil Menengah. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi 2009 (SMATI 2009), 2009(Snati)
Rachmawati, R., & Rijanta. (2012). Population Mobility and Urban Spatial Structure: Does the Use of Information and Communication Technology Matter? Regional Views, (25)
Rachmawati, R. (2014). Pengembangan Perkotaan dalam Era Teknologi Informasi dan Komunikasi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press
Rachmawati, R., Hapsari, S. A., & Cita, A. M. (2018). Virtual space utilization in the Digital SMEs Kampongs: Implementation of Smart City and Region. Human Geographies, 12(1). https://doi.org/10.5719/hgeo.2018.121.3
Rachmawati, R., Pradipta, A.W., & Choirunnisa, U. (2020). Pemanfaatan Virtual Space pada Mada Pandemi Covid-19. In Rembug Pageblug: Dampak, Respons dan Konsekuensi Pandemi Covid-19 dalam Dinamika Wilayah; Rijanta, R., Baiquni, M., Eds.; Badan Penerbit Fakultas Geografi (BPFG) Universitas Gadjah Mada: Yogyakarta, 2020.
Rachmawati, R., Choirunnisa, U., Pambagyo, Z. A., Syarafina, Y. A., & Ghiffari, R. A. (2021). Work From Home and the Use of ICT during the COVID-19 Pandemic in Indonesia and Its Impact on Cities in the Future. 2021. Sustainability. 13(12). https://doi.org/10.3390/su13126760
Rochani, A. (2017). Strategi Pengembangan Industri Kreatif Dalam Mewujudkan Kota Cerdas. Inovasi Dalam Pengembangan
Salma, D. N. (2021). Peran Layanan Pesan Antar Makanan Online terhadap Daya Saing Industri Kreatif Subsektor Kuliner di Yogyakarta pada masa Pandemi COVID-19. SKRIPSI. Fakultas Geografi. Universitas Gadjah Mada. Yogyakarta
Santosa, A. B., Nusantara, A., Nawatmi, S., & Isnowati, S. Strategi Pengembangan Industri Kreatif di Jawa Tengah. Proceeding SENDIU
Santosa, L. W., & Muta’ali, L. (2014). Bentang Alam dan Bentang Budaya. Yogyakarta
Sartohadi, J., Suratman, Jamulya, & Dewi, N. I. S. (2012). Pengantar Geografi Tanah. Yogyakarta: Pustaka Pelajara: BPFG
Sudjana, N. (2004). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunarto. (2008). Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: GRASINDO
Suryadi, D.F., & Ilyas, M. I. (2018). Adopsi Online Food Delivery Services bagi Wirausaha Pemula di Kota Makassar (Studi Kasus pada Big Bananas). Prosiding Seminar Hasil Penelitian (SNP2M)
Suyanto, M. (2005). Pengantar Teknologi Informasi untuk Bisnis. Yogyakarta: Andi
Taufik, T., Masjono, A., Kurniawan, I., & Karno, K. (2020). Peranan Platform Food Delivery Service dalam Mendukung Marketing Mix UKM di Masa New Normal. Jurnal Pengembangan Wiraswasta, 22(02). https://doi.org/10.33370/jpw.v22i02.426
Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: CV Andi Offset (Penerbit Andi)
Wawan Wardiana. (2003). Perkembangan Teknologi Informasi Di Indonesia. Ekuitas
DOI: https://doi.org/10.22146/ijg.68508
Article Metrics
Abstract views : 2857 | views : 1754Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Dariya Nawar Salma, Rini Rachmawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Accredited Journal, Based on Decree of the Minister of Research, Technology and Higher Education, Republic of Indonesia Number 225/E/KPT/2022, Vol 54 No 1 the Year 2022 - Vol 58 No 2 the Year 2026 (accreditation certificate download)
ISSN 2354-9114 (online), ISSN 0024-9521 (print)
IJG STATISTIC