Pengembangan Model CYBER CLUSTER E-COMMERCE Berbasis CMS dan SEO Produk UMKM

https://doi.org/10.22146/ijccs.7543

Dwi Agus Diartono(1*), Yohanes Suhari(2), Aji Supriyanto(3)

(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstrak

Permasalahan yang sering dihadapi oleh UMKM adalah terbatasnya jumlah dan jangkauan pemasaran dan penjualan produknya. Begitu juga persaingan produk sejenis dapat terjadi oleh antar produk lokal atau produk yang datang dari luar. Hal ini disebabkan karena  pemasaran dan penjualan masih dilakukan secara konvensional dan dilakukan secara individual. Penelitian ini bermaksud melakukan implementasi  model sistem E-Commerce produk UMKM di suatu daerah atau Kabupaten dengan  model pemberdayaan partisipasi kelompok siber (cyber cluster partisipatif) dalam melakukan linking web yang dikembangkan menggunakan sistem Search Engine Optimisazion (SEO) dan Content Management System (CMS). Tujuannya adalah agar web yang dikembangkan dapat dengan mudah menempati ranking teratas pada halaman pencari web (search engine) dan selalu terupdate isi dan rankingnya. Manfaat dari penelitian ini adalah meningkatkan pemasaran dan penjualan produk UMKM hingga pasar global dan menjadikan alamat web tersebut mudah dicari dan dan ditemukan karena sering muncul pada posisi puncak pencarian di mesin pencari seperti google.

Luaran penelitian ini adalah website produk UMKM berbasis CMS dan teroptimisasi dengan model link internal dan eksternal sehingga selalu muncul pada posisi top range pencarian. Metode penelitian ini menggunakan action research, dengan model pengembangan sistem terstruktur model air terjun (waterfall). Aplikasi webnya sendiri dikembangkan dengan model prototype, sesuai dengan kebutuhan penggunannya.

 

Kata kunci—Cyber-Cluster, SEO, CMS, UMKM

 

Abstract

Problems that are often faced by UMKM (SME) is the limited number and range of marketing and sales of its products. So is the competition of similar products can occur by inter-local products or products that come from outside. This is because marketing and sales are still done conventionally and done individually. This study intends to make the implementation of a model system of E-Commerce SME product in an area or district with the participation of empowerment models cyber group (cluster cyber participatory) in performing web linking system that was developed using Optimisazion Search Engine (SEO) and Content Management System (CMS). The goal is for the web that can be developed easily ranked the Web search page (search engines) and always updated content and rank. The benefit of this research is to improve the marketing and sale of products of SMEs to global market and making it easy to find the web address and and are found as often appear in top positions in the search engines like google.

Outcomes of this research is based CMS website MSME products and optimized the model of internal and external links that always appears at the top position of the search range. Methods This study uses an action research, the model of structured systems development waterfall model (waterfall). Its own web application developed with prototype models, according to consumer needs.

 
KeywordsCyber-Cluster, SEO, CMS, SME


Full Text:

PDF



DOI: https://doi.org/10.22146/ijccs.7543

Article Metrics

Abstract views : 5498 | views : 6762

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2015 IJCCS - Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Copyright of :
IJCCS (Indonesian Journal of Computing and Cybernetics Systems)
ISSN 1978-1520 (print); ISSN 2460-7258 (online)
is a scientific journal the results of Computing
and Cybernetics Systems
A publication of IndoCEISS.
Gedung S1 Ruang 416 FMIPA UGM, Sekip Utara, Yogyakarta 55281
Fax: +62274 555133
email:ijccs.mipa@ugm.ac.id | http://jurnal.ugm.ac.id/ijccs



View My Stats1
View My Stats2