FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI REAKSI PASAR TERHADAP PENGUMUMAN DIVIDEN SAHAM



Farid Arif Wibowo(1*), Nur Indriantoro(2)

(1) Universitas Gadjah Mada
(2) Universitas Gadjah Mada
(*) Corresponding Author

Abstract


Pemikiran yang paling mendasar dari penelitian ini adalah bahwa pasar akan bereaksi secara berbeda terhadap suatu pengumuman dividen saham, tergantung bagaimana pasar tersebut menafsirkan perusahaan apakah (I) mempunyai kesempatan untuk tumbuh dan berkembang secara signifikan, atau; (2) "kekurangan" kas dan mengganti dividen tunai dengan dividen saham. Untuk menegaskan perbedaan dua penafsiran tersebut pasar akan memakai informasi lain yang dikeiuarkan perusahaan sebagai buktiyang memperkuat atau menyangkal perkiraan.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara beberapa variabel — yaitu sejarah dividen perusahaan, ukuran dividen saham dan rata-rata dana dari operasi— dengan reaksi pasar terhadap pengumuman dividen saham. Basil yang ditunjukkan adalah tidak adanya bukti yang cukup untuk mengkaitkan baik sejarah dividen perusahaan, ukuran dividen saham maupun ratarata dana operasi dengan reaksi pasar.


Full Text:

PDF


References

Aharony, J. dan I. Swary. 1980, "Quarterly Dividend and Earnings Announcements and Stockholders' Returns: An Empirical Analysis." Journal of Finance (March): 1 -12.

Arifin, Zaenal. 1993. "Perilaku Dividen Perusahaan Perusahaan di Bursa Efek Jakarta." Manajemen dan Usahawan Indonesia, No. 8 Agustus.

Banker, R. D., S. Das, dan S.M. Datar. 1993. "Complementarity of Prior Accounting Information : The Case of Stock Dividend Announcement " The Accounting Review, 68 (January): 28 - 27.

Bar-Yosef, S. dan L.D. Brown. 1977. "A Reexamination of Stock Split Using Moving Betas." Journal of Finance (September): 1069- 1080.

Dielman, T, E, dan H.R. Oppenheimer. 1984. "An Examination of Investor Behaviour During Periods of Large Dividend Changes." Journal of Financial and Quantitative Analysis 19{Juni): 197-216.

Grinbalt, M. S., R. W. Masulis, dan S. Titman. 1984. "The Valuation Effects of Stock Splits and Stock Dividends." Journal of Financial Economics, 13 (December).

Kalay. A. 1980. "Signaling. Information Content, and The Reluctance to Cut Dividens." Journal of Financial and Quantitative Analysis 15 (November): 855 - 869.

Uland, H. E., dan D. H. Pyle. 1977. "'Informational Asymmetries, Financial Structure, and Financial Intermediation." Journal of Finance 32 (Mei): 371 - 387.

McNichols, M. dan A. Dravid. 1990. "Stock Dividend, Stock Split, and Signaling." Journal of Finance, 45 (July) : 857 - 879.

Peterson, C. A., J. A. Miller, dan J.N. Rimbey. 1996.. "The Economic Consequences of Accounting for Stock Splits and Large Stock Dividends" The Accounting Review, 71 (April 1996): 241 -253.

Woolridge, J.R. 1983. "Stock Dividend as Signal." Journal of Financial Research (Spring): 1-12.

Shefrin, H.M. dan M. Siaiman. 1984. "Ex-plaining Investor Preference for Cash Dividends." Journal of Financial Economics 13(Juni):253 -282.




Article Metrics

Abstract views : 5186 | views : 2995

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2018 Journal of Indonesian Economy and Business

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Indonesian Economy and Business

Journal

Editorial Team
Focus and Scope
Peer Review Process
Publication Ethics
Screening for Plagiarism

Authors

Author Guidelines
Submission Guidelines
Online Submissions
Copyright Notice
Privacy Statement
Author Fees

Download

Author Pack
Submission Form & Manuscript Template

 

Reviewer

Reviewer Guidelines
Reviewer Acknowledgement

 

Reader

General Search
Achieves
Author index
Title index

 

 

The Journal of Indonesian Economy and Business (print ISSN 2085-8272; online ISSN 2338-5847) is published by the Faculty of Economics and Business Universitas Gadjah Mada, Indonesia. The content of this website is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

© 2019 Journal of Indonesian Economy and Business 
 Visitor Statistics