IDEOLOGI PERLAWANAN DALAM ANTOLOGI PUISI FĪ ṬARĪQI AL-FAJRI KARYA ABDULLAH AL-BARADDUNI

https://doi.org/10.22146/poetika.v7i1.44452

Zulfa Purnamawati(1*), Sangidu Sangidu(2), Fadlil Munawwar(3), Taufiq Dardiri(4)

(1) Universitas Gadjah Mada
(2) 
(3) 
(4) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Artikel ini bertujuan untuk mengungkap ideologi perlawanan dalam antologi Puisi Ilā Ṭarīqi al-Fajri (Menyongsong Fajar) yang diciptakan pada tahun 1960-1979 oleh Abdullah al-Baraddūnī seorang penyair buta asal Yaman Utara. Untuk mengungkapkan Ideologi perlawanan dalam antologi tersebut digunakan kritik sastra materialistik yang disampaikan oleh Terry Eagleton. Adapun meteode yang digunakan adalah metode dialektik, yaitu pembacaan timbal balik antara elemen internal puisi tersebut dengan elemen-elemen eksternal. Puisi-puisi dalam antologi ini diciptakan saat Yaman Utara berada di bawah kekuasaan dengan ideologi Imamah Zaidiyyah yang bertindak sewenang-wenang dalam menjalankan kekuasaannya. Puisi dipilih sebagai genre untuk mengungkapkan ideologi perlawanan karena kondisi pengarang yang buta, produksi sastra di Yaman Utara yang menjadikan puisi sebagai sastra rakyat, dan kondisi sosial Yaman yang sebagian besar penduduknya masih buta huruf. Perlawanan dalam puisi-puisi tersebut adalah perlawanan rakyat terhadap pemerintahan imamah yang telah berlaku sewenang-wenang terhadap rakyat sehingga hak kebebasan, hak politik, dan hak ekonomi rakyat tidak terpenuhi. Sebagai puncaknya adalah revolusi yang menuntut digantinya ideologi imamah dengan ideologi republik yang memberikan ruang kepada rakyat untuk terlibat dalam persoalan negara dan kehidupan yang lebih baik.

Kata kunci: ideologi perlawanan; kritik sastra materialistik; Imamah Zaidiyyah; Yaman Utara

 

This article attempts to explore the ideology of resistance in the poetry anthology Ilā Ṭarīqi al-Fajri (On the Path of Dawn) was created in 1960-1979 by Abdullah al-Baraddūnī, a blind poet from North Yemen. The ideology of resistance in this anthology was analyzed by using materialist literary criticism, which was used by Terry Eagleton. The method used in this study is the dialectical method, namely reciprocal reading between the internal elements of the poem with external elements. The poems were created  when Yemen was under control the Zaydi Imamate, who arbitrarily exercised his power. The poetry was chosen as a genre to express the ideology of resistance because of the conditions of blind poet, literary production in North Yemen which made poetry as a folk literature, and the social conditions of Yemen, where the majority of the population was illiterate. The ideology of resistance in this anthology is resistance to the arbitrariness of the ruling government, which did not recognize freedom rights, political rights and economic rights of the people of North Yemen. In addition, there was a resistance to the ideology of Imamate.The ideology of Imamate was replaced by an ideology of the republic which provided space for the people of North Yemen to participate in the management of the country and to pursue a more prosperous life.

Keywords: ideology resistance; materialist literary criticism; Zaydi Imamate; North Yemen

 

 


Keywords


Ideologi Perlawanan, Kritik Sastra Materialistik, Imamah Zaidiyyah, yaman Utara

Full Text:

PDF


References

Alderson, David. 2004. Terry Eagleton. New York: Palgrave Macmillan.

Ali, Muhammad Ahmad (ed). 1990. Tārikh al-Yaman al-Mu’āṣir 1917-1982. Kairo: Maktabah Madbūlī.

Allen, Roger. 1982. The Arabic Novel an Historical and Critical Introduction. New York: syracuse University Press.

al-Areqi, Rashad Mohammed Moqbel. 2016. “ideology of Exile and Problematic of Globalization in Al Baraduni’s Poetry”. International Journal of Aplied Linguistics & English Literature. Vol. 5 No. 3

Badawi, M. M. 1998. A Short History of Modern Arabic Literature. Oxford: Cleredon Press.

al-Baraddūni, ‘Abdullah. 1978. Rihlatun fi asy-Syi’ri al-Yamaniyyi: Qadīmah wa Ḥadīṡah. Beirut: Darul-‘Audah.

_____________________. 1997. Al-Yaman Al-Jumhuri. San’a: Darul-Andalus.

_____________________. 2002. Dīwānu ‘‘Abdillah al-Baraddūni: Al-A’malu asy-Syi’riyyah 1-12. Jilid I dan II. San’a: Wizāratu aṡ-Ṡaqāfah wa as-Siyāḥah.

al-Batūl, ‘Abdu al-Fattāḥ Muhammad. 2007. Khuyūṭu aẓ-Ẓalāmi ‘Aṣru al-Imāmah az-Zaidiyyah fi al-yaman. Sana’a: Markaz Nasywān al-Ḥamīrī li ad-Dirāsāti wa an-Nasyr.

Bennett, Tony, 2003. Formalism and marxism. London: Routledge.

Daghar, Ahmad ‘Abīd. 2005. Al-Yaman Taḥta Ḥukmi al-Imāmi Aḥmad. Kairo:Maktabah Madbūlī

Dresch, Paul. 1989. Tribes, Goverment and History in Yemen. New York. Oxford University Press.

Eagleton, Terry and Drew Milne. 1996. Marxist Literary Theory: A Reader. Oxford: Blacwell Publisher Ltd.

____________ . 1998. Criticism and Ideology : a Study in Marxist Literary Theory. New York : Verso.

____________. 2002. Marxism and Literary Criticism. Diterjemahkan oleh Roza Muliati. New York: Routledge.

Endraswara, Suwardi. 2011.cet. ke-1. Metodologi Penelitian Sosiologi Sastra. Yogyakarta: Penerbit CAPS.

Faruk.2015. Cet.ke-4. Pengantar Sosiologi Sastra: Dari Strukturalisme sampai Post-Modernisme. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ghailani, Haidar Mahmud. 2004. Al-Baraddūnī Naqidan. San’a: Wizarat as-Saqafah wa as-Siyahah.

al-Ḥusāmī, ‘Abdullah al-Ḥamīd Saifu Aḥmad. 2004. Al-Ḥadāṡah fī asy-Syi’ri al-Yamanī al-Ma’āṣir. San’a: Wizārah aṡ-Ṡaqāfah wa as-Siyāhah.

al-Janāḥī, Sa’īd Ahmad. 1992. Al-Ḥarakah al-Waṭaniyyah al-Yamaniyyah min aṡ-Ṡaurati ila al-Waḥdati. Sana’a: Markaz al-Amali li ad-Dirāsāti wa an-Nasyr.

Lāsyīd. 1990. Al-Yaman: Aṡ-Ṡaurah wa al-Ḥarb Ḥatta ‘ām 1970. Kaior: al-Madbouli

al-Maqāliḥ, ‘Abdu al-‘Azīz. tt. Syu’arā`u min al-Yaman. Beirut. Dar al-‘Audah.

Newton, K.M. 1990. Twentieth-Century Literary Theory: A Reader. London: Macmillan Education LTD.

al-Qadīmī, Ahmad Ibrahim Abdullah. Ittijāhāt asy-Syi’ri al-‘Arabī fī al-Yaman. Sana’a: Wizārah aṡ-Ṡaqāfah wa as-Siyāsah.

as-Salāl, Abdullah, dkk. Ṡauratu al-Yamani ad-Dustūriyyah. Sana’a: Markaz ad-Dirāsāti wa al-Buḥūṡi al-Yamanī.

‘Ubaid, Ahmad. 2005. Al-Yaman Taḥta Ḥukmi al-Imām Ahmad 1948-1962. Kairo: Maktabah Madbūlī.

az-Zubairi, Muhammad Mahmūd. 2004. Al-Imāmah wa Khaṭruhā ‘ala Waḥdati al-Yamani. Sana’a: Wizāratu aṡ-Ṡaqāfati wa as-Siyāḥati.



DOI: https://doi.org/10.22146/poetika.v7i1.44452

Article Metrics

Abstract views : 3664 | views : 3360

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Jurnal POETIKA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2503-4642 (online) | 2338-5383 (print)
Copyright © Poetika: Jurnal Ilmu Sastra under the terms of a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

free web stats View My Stats