Rancang Bangun Alat Ukur Konsentrasi Tanah Halus Dalam Air Berdasarkan Intensitas Cahaya

https://doi.org/10.22146/agritech.9679

Imam Sofi’i(1*)

(1) Jurusan Teknologi Pertanian, Politeknik Negeri Lampung, Jl. Soekarno-Hatta, Rajabasa, Bandar Lampung 35144
(*) Corresponding Author

Abstract


Appropriate instrument to measure concentration of soil dissolved in water river is necessary. This problem is related with precaution of soil erosion. River water that containing soil due to erosion affects its light intensity, river water containing a lot of soil is darker compared to water with few soil. At present soil mass in water due to erosion is measured through sedimentation in the laboratory which is not practical. The objective of this research is to (1) make model measuring instrument of concentration soil dissolved in water based on light intensity using photodiode sensor ( 2) Test performance of instrument made to predict soil concentration. Method is used by making electronic equip- ments utilizing photodiode as light sensor. Three photodiodes were used and placed at top, middle and under test tube to catch light. Light source used was lamp of LED infra red. Material that will be tested was placed between sensor and LED lamp. Therefore the light accepted by sensor will be influenced by mixture concentration of soil water. The design result indicates that instrument made is applicable to measure light intensity change. To obtain concentration level of soil water mixture is carried out by converting the results with equation of regression have been obtained from experiment data.

ABSTRAK

Pengetahuan praktis untuk mengetahui besarnya konsentrasi tanah yang terlarut dalam air sungai sangat diperlu- kan. Hal ini berkaitan dengan tindakan pencegahan. Air sungai yang mengandung lumpur akibat erosi menunjukkan perubahan tingkat intensitas, yaitu air sungai yang banyak mengandung lumpur berwarna lebih gelap dibandingkan dengan air yang mengandung sedikit lumpur. Saat ini penentuan massa partikel tanah hasil erosi dilakukan di labo- ratorium dengan cara sedimentasi sehingga kurang praktis. Tujuan penelitian adalah untuk (1). Membuat model alat ukur konsentrasi tanah halus yang larut dalam air berdasarkan perbedaan intensitas cahaya menggunakan photo- dioda (2). Menguji kinerja alat yang dibuat dalam memprediksi konsentrasi tanah. Metode yang digunakan adalah dengan membuat peralatan elektronik menggunakan photodioda sebagai sensor cahaya. Photodioda yang digunakan ada 3 buah yang diletakkan pada bagian atas, tengah dan bawah untuk menangkap cahaya. Sumber cahaya yang di- gunakan adalah lampu LED infra merah. Bahan yang akan diuji diletakkan diantara sensor dan lampu LED. Dengan demikian maka cahaya yang diterima oleh sensor akan dipengaruhi oleh konsentrasi campuran air dan tanah. Hasil rancangan menunjukkan bahwa alat yang dibuat dapat digunakan untuk mengukur perubahan intensitas cahaya. Untuk mendapatkan besarnya konsentrasi tanah maka dilakukan dengan mengkonversinya menggunakan persamaan regresi yang telah diperoleh dari data percobaan.


Keywords


Erosion; soil; photodiode

Full Text:

PDF



DOI: https://doi.org/10.22146/agritech.9679

Article Metrics

Abstract views : 1533 | views : 2422

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2012 Imam Sofi’i

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

agriTECH has been Indexed by:


agriTECH (print ISSN 0216-0455; online ISSN 2527-3825) is published by Faculty of Agricultural Technology, Universitas Gadjah Mada in colaboration with Indonesian Association of Food Technologies.


website statisticsView My Stats